یکشنبه 30 آذر 1404

جلسه تبيين محورهاي اقدام در حوزه اقتصاد مقاومتي

تاریخچه شکل گیری سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران

مروری بر روند توسعه صنعتی نشان می‌دهد که بیش از پنج دهه از نظام برنامه‌ریزی توسعه در ایران می‌گذرد.

با بررسی اولین برنامه توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی که در سال ۱۳۲۷ (برنامه هفت ساله) تدوین شده است، می‌توان دریافت که محورهای اساسی برنامه توجه به زیرساخت‌های مورد نیاز توسعه در کشور بوده است.

در این برنامه که از سال ۱۳۲۷ تا ۱۳۳۳ ادامه داشته است، برنامه مشخص و روشنی در مورد صنعت دیده نمی‌شود. در آن زمان برای این‌که صنعت در اولویت باشد، بسترهای لازم فراهم نشده بود. در آن برنامه، اجرای چند طرح بزرگ دولتی با مشارکت خارجی نیز مورد تأکید قرار گرفته بود. چهره اقتصادی جامعه نیز اقتصاد کشاورزی بود و بخش زیادی از جمعیت در روستاها زندگی می‌کردند. در برنامه هفت ساله دوم که از سال ۱۳۳۴ تا ۱۳۴۰ طول کشید، استراتژی توسعه صنعتی مغفول مانده بود، زیرا مواردی که در برنامه هفت ساله اول ارائه شده بود، به دلیل عدم تجربه، کمبود امکانات، فقدان نظام برنامه‌ریزی و حتی فقدان نظام ساماندهی، هدایت و نظارت دچار مشکلات اجرایی شده بود؛ لذا بین عملکرد و برنامه مغایرت‌های اساسی وجود داشت. بعد از برنامه دوم، نظام برنامه‌ریزی کشور به نظام برنامه‌ریزی پنج ساله که از سال ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۵ ادامه داشت، تبدیل شد.

در آن زمان، راهبردها و سیاست‌های توسعه صنعتی مشخص شد. دولت با ایجاد برخی از زیرساخت‌های توسعه‌ای، به این نتیجه رسید که باید بخش صنعت تقویت شود. عمده کاری را که برنامه‌ریزان انجام دادند، این بود که به‌واسطه درآمدهای نفتی، سرمایه‌گذاری‌های دولتی به شدت رشد یافت. در این برنامه بود که «سازمان نواحی صنعتی» به منظور برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های مربوط به نواحی صنعتی در مرداد سال ۱۳۴۳ ایجاد شد.

 

 

در برنامه‌های چهارم و پنجم، جهش نسبتاً مناسبی در سرمایه‌گذاری و ایجاد واحدهای صنعتی شکل می‌گیرد. در سال ۱۳۴۷ (برنامه چهارم)، «سازمان صنایع کوچک و نواحی صنعتی ایران» با هدف توسعه صنایع کوچک و بهبود وضع آن و کمک به سرمایه‌گذاران تشکیل شد. در دهه‌های ۴۰ و ۵۰، کوشش‌های زیادی برای ایجاد شهرک‌ها و نواحی صنعتی به‌عمل آمد که از آن‌ جمله می‌توان شهر صنعتی مشهد (طوس)، اصفهان، همدان و اهواز را نام برد، ولی در نهایت چهار شهرک صنعتی البرز، باختران، کاوه و رشت به ترتیب در سال‌های ۱۳۴۷، ۱۳۵۰، ۱۳۵۲ و ۱۳۵۳ پیش از سایر نواحی و شهرک‌های یاد شده به ثمر رسید.

به‌طور کلی، در طول دوران پیش از انقلاب صرفاً با ایجاد چند ناحیه صنعتی که از اهداف اصلی فاصله زیادی داشت به این امر پرداخته شد، ولی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، احداث نواحی صنعتی به‌صورت فزاینده‌ای رشد یافت و دولت با تخصیص اعتبارات قابل توجهی برای شروع کار، در پیشبرد این مهم همت کرد. در دوران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، تحولات جدیدی در نظام سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و اجرایی توسعه بخش صنعت و معدن به‌وجود آمد. با تصویب قانون حفاظت از توسعه صنایع، بسیاری از صنایع، ملی اعلام شد و مدیریت بخش صنعت به سه وزارتخانه صنایع سنگین، معادن و فلزات و صنایع سپرده شد. سازمان صنایع ملی شکل گرفت و برخی از واحدهای صنعتی، تحت پوشش بنیادها و نهادها قرار گرفت.

وقوع جنگ تحمیلی، فرصت برنامه‌ریزی جامع و میان مدت را برای کشور از دست داد. در سال ۱۳۶۲ پس از ایجاد تغییرات در نظام صنعتی کشور، «سازمان صنایع کوچک و نواحی صنعتی ایران» با تمامی وظایف در وزارت صنایع ادغام شد و به منظور ایجاد هماهنگی و استفاده مطلوب از امکانات شهرک‌های صنعتی و ایجاد هرچه بیشتر امکانات زیربنایی و ارائه خدمات ضروری برای متقاضیان ایجاد واحدهای صنعتی، قانون «شرکت شهرک‌های صنعتی ایران» به تصویب رسید. نزدیک به دو دهه «شرکت شهرک‌های صنعتی» نسبت به ایجاد بیش از ۴۰۰ شهرک صنعتی اقدام نمود و در ابتدای برنامه سوم، پس از ادغام وزارتخانه‌های صنایع و معادن سابق، «سازمان صنایع کوچک» تشکیل شد، ولی در سال ۱۳۸۴، وظایف اجرایی آن به شرکت شهرک‌های صنعتی ایران سپرده شده و عملاً «سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران» از شهریور ۱۳۸۴ فعالیت خود را آغاز کرد و در نهایت بر اساس مصوبه شماره ۸۷۷/۴۶۹ مورخ ۱۷/۱/۱۳۹۰ مجلس شورای اسلامی، «سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران» به‌عنوان «سازمان توسعه‌ای» تعیین شد.

 

تاریخچه شکل گیری شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان

 

در اجرای مفاد قانون تاسیس شرکت شهرک های صنعتی ایران در سال 1364 شرکت شهرک های صنعتی استان سمنان به عنوان یک شرکت سهامی خاص تاسیس و فعالیت خود را آغاز نمود. این شرکت در حال حاضر تابع سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران می باشد و وظایف عمده آن عبارتند از:

*ایجاد، تکمیل و توسعه زیر ساخت های فیزیکی مورد نیاز برای استقرار واحدها در شهرک ها و نواحی صنعتی استان.

*ایجاد هماهنگی در احداث، اجرا و اداره امور شهرک‌های صنعتی و نظارت بر آن‌ها به‌منظور استفاده مطلوب از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده.

*ساماندهی و پشتیبانی از توسعه کارآفرینی، تأمین منابع مالی، توسعه فنآوری، بهبود روش‌های تولید، کاهش ضایعات، ارتقاء بهره‌وری و کیفیت و رعایت ضوابط زیست‌محیطی در صنایع کوچک به‌منظور رقابت‌پذیر کردن آن‌ها.

*ساماندهی و پشتیبانی از ایجاد پیوند مناسب بین صنایع کوچک، متوسط و بزرگ، توسعه شبکه‌ها، خوشه‌های صنعتی و توسعه مراکز اطلاع‌رسانی و تجارت الکترونیک برای آن‌ها

*حمایت و پشتیبانی از تحقیقات کاربردی، توسعه‌ای و ارتقاء سطح فنآوری در واحدهای کوچک صنعتی.

*حمایت و پشتیبانی از انجام آموزش‌های تخصصی و برنامه‌های مربوط به ارتقاء مهارت کارکنان و داوطلبان ایجاد و توسعه صنایع کوچک

اکنون شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان دارای ۱۳ شهرک صنعتی، 11 ناحیه صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی مصوب در گروه اول شرکت های تابعه سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران قرار دارد.

  • 1399/11/06 - 14:29
  • - تعداد بازدید: 944
  • - تعداد بازدیدکننده: 942
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
  • /Zwh9

جلسه تبيين محورهاي اقدام در حوزه اقتصاد مقاومتي

جلسه ویدیو کنفرانس مشترک در خصوص تبیین محورهای اقدام در حوزه‌ اقتصاد مقاومتی با حضور روسای سازمان صمت‌ استان‌ها و مدیران‌ عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان‌ها برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي شركت شهرك‌هاي صنعتي استان سمنان، جلسه ویدیو کنفرانس مشترک در خصوص تبیین محورهای اقدام در حوزه‌ اقتصاد مقاومتی با حضور حسن آل‌بویه مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی و علی تشنه‌دل رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان در محل اين شركت برگزار شد.

اجرای سیاست مردمی نمودن‌ اقتصاد مقاومتی با الگوی مثلث‌ توسعه اقتصادی، فرهنگی و احیا مسئولیت‌های اجتماعی شرکتی و نهادی، موضوع مطرح شده در این جلسه بود. از جمله اهداف اجرای این الگوی، توسعه و توازن منطقه‌ای و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های بخش مردمی و غیردولتی و توانمندسازی و توان‌افزایی‌ مردم است. احیا مسولیت‌های اجتماعی شرکتی و نهادی، شکل‌گیری کسب و کارهای خرد و متوسط بر مبنای اسناد توسعه روستایی، ایجاد حساب‌های سپرده توسعه روستایی، کاهش نرخ بیکاری در روستاها، بهبود سرانه درآمدی روستاییان، کاهش مهاجرت از روستاها به شهرها و افزایش سرانه امید به زندگی از جمله چشم‌اندازه‌های الگوی مثلث‌ توسعه اقتصادی، فرهنگی است.

این الگو در ۶گام از جمله ارائه وظایف و ماموریت مدل برای مسوولان استانی، تشکیل شورای سیاستگذاری سازمان نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی استان، تقسیم بندی استان براساس حوزه انتخابیه در مجلس شورای اسلامی، شناسایی و معرفی معین‌های اقتصادی، امضای تفاهم‌نامه فی مابین مسوولان، ابلاغ شرح وظایف و انتخاب تسهیلگران‌ به منظور ارائه آموزش و ... شکل‌گیری و اجرایی می‌شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان در این جلسه، اظهارداشت: در سطح خرد، واحدهای صنعتی این استان به مسئولیت اجتماعی خود عمل می‌کنند.

وی با بیان اینکه رابطه متقابل کسب و کار  با جامعه است که اهمیت مسئولیت اجتماعی را نشان می‌دهد، تصریح کرد: در این خصوص، صنایع استان سمنان در بخش‌های مختلف از جمله بهداشت و سلامت، امور خیریه و عمرانی اقدامات ارزنده‌ای را انجام دادند.

آل‌بویه خاطرنشان کرد: اجرای الگوی مثلث توسعه اقتصادی، فرهنگی، مدیریت واحدی را در زمینه ایفای مسئولیت اجتماعی به ثمر می‌نشاند.

وی تاکید کرد: پیشنهاد ما، احصا و ارائه مشوق‌های قانونی برای بنگاه‌های اقتصادی معین مشارکت‌کننده در اجرای این طرح است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان یادآور شد: تعیین تکلیف به اجرای مشوق‌‌های قانونی نکته حائز اهمیتی است که در نظر گرفته شود.

تشنه‌دل، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان نیز در این جلسه، افزود: در اجرای طرح باید از موازی کاری با سایر نهادها جلوگیری شود.

  • گروه خبری : اخبار صفحات استان,سمنان,گروه آرشیو تمام اخبار استان
  • کد خبر : 12970
کلمات کلیدی
تنظیمات قالب