ابلاغ تصويب نامه هيات وزيران در خصوص آیین نامه اجرایی تبصره ۲ ماده ۴ قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی
تصویب نامه هیات وزیران درخصوص آیین نامه اجرایی تبصره ۲ ماده ۴ قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی ابلاغ شد.
.jpg)
تصویب نامه هیات وزیران درخصوص "آیین نامه اجرایی تبصره ۲ ماده ۴ قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی" ابلاغ شد.
آیین نامه اجرایی تبصره (۲) ماده (۴) قانون حداکثر استفاده از
توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی
ماده ۱- در این آییننامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند:
۱- قانون: قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار - مصوب ۱۳۹۰-.
۲- اتاقها: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزي ایران، اتاق تعاون ایران و اتاق اصناف ایران.
۳- تشکل اقتصادي: تشکلهای موضوع بند (ب) ماده (۱) قانون .
۴- کارگروه: کارگروه ساماندهی تشکلهای اقتصادی موضوع ماده (۲) این آییننامه.
۵- ادغام: فرآیندی که به موجب آن دو یا چند تشکل اقتصادی، با محو شخصیت حقوقی خود، تشکل واحد و جدیدی تشکیل دهند یا در تشکل اقتصادی دیگری جذب شوند.
۶- یکپارچهسازی: فرآیندی که طی آن تشکلهای اقتصادی با حفظ شخصیت حقوقی خود، به موجب قرارداد یا با عضویت در یک تشکل بزرگتر، هدف واحدی را دنبال کنند.
۷- شبکهسازی: فرآیندی که طی آن، تشکلهای اقتصادی با حفظ شخصیت حقوقی خود با هدف استفاده از ظرفیت سایر تشکلهای اقتصادی با یکدیگر تعامل و ارتباط نظاممند برقرار کنند.
۸- انسجام: ایجاد هماهنگی در فعالیت تشکلهای اقتصادی مختلف به نحوی که مانع
موازیکاری شود.
ماده ۲- به منظور ساماندهی و زمینهسازی برای ادغام، یکپارچهسازي، شبکهسازي و انسجام تشکلهاي اقتصادي، کارگروهی متشکل از اتاقها و با حضور (بدون حق رأی) نمایندگان تامالاختیار وزارتخانههای کشور، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، مرکز آمار ایران و کانون عالی انجمنهای صنفی کارفرمایی ایران تشکیل میشود. دبیرخانه مشترک کارگروه، در اتاق بازرگانی،
صنایع، معادن و کشاورزی ایران مستقر خواهد بود.
ماده ۳- فهرست ملی تشکلهای اقتصادی بر اساس شاخصهای زیر توسط اتاقها تهیه و اعلام میشود:
۱- در چهارچوب قوانین و مقررات تأسیس شده باشند.
۲- دارای ماهیت غیرانتفاعی، غیرسیاسی، غیرتجاری و غیردولتی باشند.
۳- موضوع و دامنه شمول فعالیت آنها با یک شناسه (کد) حداقل سه رقمی در طبقهبندی مشاغل، موضوع سامانه بینالمللی طبقهبندی استاندارد صنایع (ISIC) یا طبقهبندی بینالمللی معادل آن مانند طبقهبندی محوری محصولات (CPC) یا شناسه بینالمللی کالا (HS) شناسایی و ثبت شده یا بشود.
۴- به منظور حفظ حقوق و منافع مشروع و قانونی اعضا، ساماندهی فعالیت و بهبود وضعیت اقتصادی آنها اعم از حقیقی و حقوقی، تشکیل شده باشند.
تبصره- در اجرای ماده (۲) قانون، نظر بزرگترین تشکل به لحاظ تعداد اعضا، سهم بازار و رشته فعالیت مورد نظر بررسی و تشکل مذکور در صورت لزوم به جلسات تصمیمگیری دعوت میشود.
ماده ۴- کارگروه مکلف است با اعلام مشخصات تشکلهای متقاضی برای قرار گرفتن در فهرست تشکلهای اقتصادی ملی، دلایل رد یا پذیرش درخواستهای دریافتشده برای ثبت در فهرست فوق را از طریق درگاه (پورتال) رسمی اتاقها، اطلاعرسانی کند.
ماده ۵- تشکلهای اقتصادی موازی بر اساس شاخصهای زیر شناسایی و اقدامات لازم برای ادغام، یکپارچهسازی، انسجام و شبکهسازی آنها پس از دارا بودن هر دو شرط زیر توسط اتاقها
صورت میگیرد:
۱- دارا بودن یک شناسه (کد) فعالیت مشترک سه رقمی در طبقهبندی مشاغل، موضوع سامانه بینالمللی طبقهبندی استاندارد صنایع (ISIC) یا طبقهبندی بینالمللی معادل آن مانند طبقهبندی محوری محصولات (CPC) یا شناسه بینالمللی کالا (HS).
۲- مشترک بودن شرح وظایف، اهداف، مأموریتها و زمینههای فعالیت تشکل با تشکل اقتصادی موجود.
ماده ۶- در زمان اعلام فهرست ملی تشکلهای اقتصادی، در صورتی که برای یک فعالیت اقتصادی چند تشکل موازی وجود داشته باشد، مراتب توسط کارگروه به تشکلهای مذکور و مراجع قانونی ثبت آنها اعلام میشود تا اقدامات لازم برای ادغام، یکپارچهسازی و شبکه سازی آنها ظرف دو ماه
صورت پذیرد.
تبصره - پس از ادغام، یکپارچهسازی و شبکهسازی تشکلهای اقتصادی، کلیه فرآیندهای اجرایی و تغییرات لازم ظرف سه ماه با همکاری دستگاههای ذیربط طبق قوانین و مقررات صورت میگیرد.
ماده ۷- فهرست ملی تشکلهاي اقتصادي باید ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این آییننامه در درگاه (پورتال) رسمی اتاقها بارگذاری و تغییرات آن به صورت برخط اطلاعرسانی شود.
ماده ۸- آن دسته از فعالیتهای اقتصادی که برای آنها تشکل اقتصادی فعال وجود ندارد، توسط کارگروه شناسایی و در درگاه (پورتال) رسمی اتاقها اطلاعرسانی میشود.
ماده ۹- به منظور جلوگیری از فعاليت موازي تشكلها در فعاليتهاي صادرات غيرنفتي، کلیه دستگاههای ذیربط موضوع، مکلف به همكاري با اتاقها در جهت ايجاد انسجام و هماهنگي و تقسیم کار و اجرای مصوبات کارگروه در این زمینه هستند.
ماده ۱۰- اساسنامه پیشنهادی تشکلهاي اقتصادي موضوع این آییننامه در حوزههای مختلف به صورت نمونه توسط کارگروه ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این آییننامه تهیه و به فعالان اقتصادي، مرجع ثبت شرکتها و مؤسسات غیرتجاری و سایر مراجع قانونی اعلام میشود.
تبصره - اساسنامه کلیه تشکلهاي اقتصادي در بخش شرایط عضویت باید بهگونهاي باشد که مانع عضویت فعالان اقتصادي مربوط در حوزه فعالیت تشکل نباشد و عضویت کلیه فعالان تسهیل شود. مؤسسان و مدیران تشکلهاي اقتصادي نباید مانع عضویت داوطلبان جدید واجد شرایط و استفاده آنها از منافع حضور در این تشکلها شوند. در صورت عدم رعایت این موضوع، مراتب توسط کارگروه مورد رسیدگی قرار میگیرد.
ماده ۱۱- در اجرای مواد (۲) و (۳) قانون، دستگاههای اجرایی هنگام بررسی، تدوین یا اصلاح مقررات، بخشنامهها و رویههاي اجرایی، نظر تشکلهاي اقتصادي مندرج در فهرست ملی تشکلهای اقتصادی را اخذ میکنند.
ماده ۱۲- با هدف ساماندهی و زمینهسازی برای ادغام، شبکهسازی، یکپارچهسازی، انسجام و به اشتراکگذاری اطلاعات مرتبط با تشکلهاي اقتصادي، سامانه الکترونیکی تشکلهاي اقتصادي توسط اتاقها با همکاري کلیه دستگاههای ذیربط راهاندازي میشود. تشکلهاي اقتصادي مندرج در فهرست ملی تشکلهاي اقتصادي اقداماتی نظیر برنامههاي آموزشی، خدمات قابل ارائه، گزارشها و تحقیقات، مدیریت اعضا، اطلاعرسانی و فرآیند ارتباط با سایر تشکلها را از طریق این سامانه در اختیار عموم قرار میدهند.
ماده ۱۳- دستورالعمل دستهبندی و رتبهبندی تشکلهای اقتصادی موضوع این آییننامه ظرف یکسال توسط کارگروه تدوین و به مورد اجرا گذاشته میشود.
ماده ۱۴- سازوکار نحوه رسیدگی به اعتراضات و شکایات درخصوص تصمیمات کارگروه، در چهارچوب این آییننامه ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این آییننامه، توسط کارگروه تدوین و ابلاغ خواهد شد.
ماده ۱۵- گزارش اقدامات و عملکرد مربوط به این آییننامه در پایان هر سال توسط کارگروه به وزارت امور اقتصادی و دارایی ارایه میشود.