دوشنبه 10 آذر 1404

ابلاغ تصويب نامه هيات وزيران در خصوص آیین نامه اجرایی تبصره ۲ ماده ۴ قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی

برای آغاز فعالیت در شهرک های صنعتی استان باید چه کار کنم؟

شهرک ها و نواحی صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی استان خراسان شمالی از جمله مناطقی هستند که برای آغاز فعالیت به کمترین فرایندهای اداری نیازمند است و به سرمایه گذران توصیه می شود برای صرفه جویی در زمان و هزینه و برخورداری از زیرساخت های آماده، این مناطق را به عنوان محل سرمایه گذاری خود انتخاب کنند.

آغاز فعالیت در شهرکها، نواحی و مناطق ویژه اقتصادی در مرحله اول به اخذ موافقت اصولی یا جواز تاسیس از سازمان صادرکننده مجوز نیاز دارد و پس از آن تمامی مراحل جواز ساخت، اختصاص زمین، آب، برق، تلفن و... در شهرک های انجام می پذیرد. 

 

چه زمانی سند بنام طرف قرارداد صادر می شود؟

بعد از اخذ پایانکار و دریافت پروانه بهره برداری و تسویه حساب کامل و پس از واریز وجه بهای زمین و تفکیک قطعات به قیمت روز سند صادر می گردد.

 
مبلغ اخذ شده اولیه بابت زمین در شرکت شهرکهای صنعتی بابت چیست؟

بابت حق بهره برداری از امکانات موجود در شهرکها و نواحی است که شامل امکانات زیربنایی آب، برق و گاز ، آسفالت وفضای سبز می باشد وسایرخدمات مندرج دردفترچه قرارداد تخصیص زمین که شامل بهای زمین  نمی باشد.

 
در صورتی که صنعتگر موفق به ساخت وساز در موعد مقرر نگردد و یا به عللی از ادامه همکاری با شرکت منصرف گردد شرکت با متقاضی چگونه برخورد خواهد کرد؟

در صورت انصراف همان مبلغ واریزی بابت حق بهره برداری به صنعتگر مسترد خواهد شد ولی در صورت عدم انصراف و عدم انجام تعهدات صنعتگر به مراجع قضایی معرفی خواهد شد.

 
 چه حمایتهایی از صنایع کوچک از طرف شرکت انجام می گیرد؟

ایجاد شهرکهای فناوری و مراکز خدمات فناوری و کسب و کار، ارائه طرح های تیپ سرمایه گذاری به متقاضیان سرمایه گذاری، آموزش و توانمندسازی مدیران و کارکنان واحدهای صنعتی، برگزاری تورهای صنعتی داخلی و خارجی، توسعه خوشه های صنعتی، حمایت از شرکت در نمایشگاه های داخلی و خارجی، تسهیلات، ضمانت تسهیلات و... بخشی از حمایت های شرکت شهرکهای صنعتی از صنایع کوچک می باشد.

 
 خوشه صنعتی چیست؟

به مجموعه ای از واحدهای کسب و کار اطلاق می گردد که در یک منطقه جغرافیایی و یک گرایش صنعتی متمرکز شده و با همکاری و تکمیل فعالیتهای یکدیگر به تولید و ارائه کالا و خدمات بپردازند و از چالشها و فرصت های مشترک برخوردارند.

 
 آیا امکان خرید و فروش طرحها و واحدهای صنعتی در شهرکها وجود دارد؟

انتقال زمین صنعتی خام به غیر، مجازنمی باشد ولی اگر طرف قرارداد درزمین بنا احداث کرده باشد یا به بهره برداری رسیده باشد، با مجوز شرکت شهرکهای  صنعتی  استان  با رعایت مقررات مربوط می تواند نسبت به انتقال حقوق  خود که  در دفترچه قرارداد مشخص شده است به شخص ثالث اقدام نماید.

 
مدارک لازم برای دریافت جواز تاسیس واحد صنعتی کدامند؟

با مراجعه به سازمانهای صادرکننده مجوز (سازمان صنعت،معدن وتجارت. جهاد کشاورزی وصنایع دستی، و......) وتکمیل فرمهای لازم صادر می گردد.

 
قرارداد چگونه فسخ می شود؟

در صورتی که متقاضی (طرف قرارداد) به تعهدادت خود مطابق با دفتر چه قرارداد عمل نکند قابل فسخ می باشد. مثلا اگر طرف قرارداد در مدت تعیین شده فعالیت ساخت و ساز واحد خود را شروع نکند شرکت شهرکهای صنعتی استان نسبت به فسخ قرارداد اقدام می نماید.

 

در چه زمانی سند مالکیت زمین به نام متقاضی صادر می شود؟

در زمانی که طرف قرارداد پایان کارساختمانی و پروانه بهره برداری خود را ارائه نماید و بدهکاریهای مالی خود را تسویه نماید ، انتقال قطعی مالکیت به نام او در دفاتر اسناد رسمی صورت می پذیرد.

 
آیا کارگاههای پیش ساخته نیز در شهرکهای صنعتی احداث می شوند؟

به منظور کمک به راه اندازی واحدهای بسیار کوچک صنعتی در برخی از شهرکها کارگاههایی با مساحت های محدود احداث و به متقاضیان واگذار می شوند.

 
شرایط واگذاری کارگاههای واقع در شهرکهای صنعتی چگونه است؟

با توجه به محل احداث ، نوع و طراحی آن ، قیمت کارگاهها متفاوت بوده و به صورت های نقد و اقساط واگذار می گردد. جهت کسب اطلاعات بیشتر از وجود کارگاهها ، مشخصات آنها و شرایط واگذاری به پایگاه های اطلاع رسانی استانها مراجعه فرمائید.

 

برای اجرای طرحهای صنعتی ، سازمان چه تسهیلاتی را پرداخت می کند؟

در حال حاضر پرداخت تسهیلات به طرحهای صنعتی توسط سیستم بانکی کشور صورت می گیرد و می بایست به بانکهای تجاری اعم از دولتی و خصوصی مراجعه نمود. درصورت تخصیص منابع و اعتبارات تبصره ای مراتب از طریق سازمانهای صنعت،معدن و تجارت استانها به اطلاع متقاضیان خواهد رسید.

معیار تشخیص صنایع کوچک و متوسط ، تعداد پرسنل است. برای صنایع کوچک شامل اشتغال زیر۵۰ نفر وصنایع متوسط شامل اشتغال زیر۲۵۰ نفر می باشد.

 

آیا امکان خرید و فروش طرحها و واحدهای صنعتی در شهرکها وجود دارد؟

انتقال زمین صنعتی خام به غیر ، مجاز نمی باشد ولی اگر طرف قرارداد در زمین بنا احداث کرده باشد یا به بهره برداری رسیده باشد ، با مجوز شرکت شهرکهای صنعتی استان با رعایت مقررات مربوط می تواند نسبت به انتقال حقوق خود که در دفترچه قرارداد مشخص شده است به شخص ثالث اقدام نماید.

 

  • 1400/03/17 - 08:03
  • - تعداد بازدید: 1199
  • - تعداد بازدیدکننده: 1193
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
  • /ZxCa

ابلاغ تصويب نامه هيات وزيران در خصوص آیین نامه اجرایی تبصره ۲ ماده ۴ قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی

تصویب نامه هیات وزیران درخصوص آیین نامه اجرایی تبصره ۲ ماده ۴ قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی ابلاغ شد.

تصویب نامه هیات وزیران درخصوص "آیین نامه اجرایی تبصره ۲ ماده ۴ قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی" ابلاغ شد.

آیین­ نامه اجرایی تبصره (۲) ماده (۴) قانون حداکثر استفاده از

توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی

ماده ۱- در این آیین­نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می­روند:

۱- قانون: قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار - مصوب ۱۳۹۰-.     

۲- اتاق‌ها: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزي ایران، اتاق تعاون ایران و اتاق اصناف ایران.

۳- تشکل اقتصادي: تشکل­های موضوع بند (ب) ماده (۱) قانون .

۴- کارگروه: کارگروه ساماندهی تشکل‌های اقتصادی موضوع ماده (۲) این آیین­نامه.

۵- ادغام: فرآیندی که به موجب آن دو یا چند تشکل اقتصادی، با محو شخصیت حقوقی خود، تشکل واحد و جدیدی تشکیل دهند یا در تشکل اقتصادی دیگری جذب شوند.

۶- یکپارچه‌سازی: فرآیندی که طی آن تشکل­های اقتصادی با حفظ شخصیت حقوقی خود، به موجب قرارداد یا با عضویت در یک تشکل بزرگ­تر، هدف واحدی را دنبال کنند.

۷- شبکه‌سازی: فرآیندی که طی آن، تشکل­های اقتصادی با حفظ شخصیت حقوقی خود با هدف استفاده از ظرفیت سایر تشکل­های اقتصادی با یکدیگر تعامل و ارتباط نظام­مند برقرار کنند.

۸- انسجام: ایجاد هماهنگی در فعالیت تشکل­های اقتصادی مختلف به نحوی که مانع
موازی­کاری شود.

ماده ۲- به منظور ساماندهی و زمینه‌سازی برای ادغام، یکپارچه‌سازي، شبکه‌سازي و انسجام تشکل‌هاي اقتصادي، کارگروهی متشکل از اتاق‌ها و با حضور (بدون حق رأی) نمایندگان تام­الاختیار وزارتخانه‌های کشور، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، مرکز آمار ایران و کانون عالی انجمن‌های صنفی کارفرمایی ایران تشکیل می‌شود. دبیرخانه مشترک کارگروه، در اتاق­ بازرگانی،
صنایع، معادن و کشاورزی ایران مستقر خواهد بود.

ماده ۳- فهرست ملی تشکل‌های اقتصادی بر اساس شاخص­های زیر توسط اتاق‌ها تهیه و اعلام می‌شود:

۱- در چهارچوب قوانین و مقررات تأسیس شده باشند.

۲- دارای ماهیت غیرانتفاعی، غیرسیاسی، غیرتجاری و غیردولتی باشند.

۳- موضوع و دامنه شمول فعالیت آنها با یک شناسه (کد) حداقل سه رقمی در طبقه‌بندی مشاغل، موضوع سامانه بین‌المللی طبقه‌بندی استاندارد صنایع (ISIC) یا طبقه‌بندی بین‌المللی معادل آن مانند طبقه‌بندی محوری محصولات (CPC) یا شناسه بین­المللی کالا (HS) شناسایی و ثبت شده یا بشود.

۴- به منظور حفظ حقوق و منافع مشروع و قانونی اعضا، ساماندهی فعالیت و بهبود وضعیت اقتصادی آنها اعم از حقیقی و حقوقی، تشکیل شده باشند.

تبصره- در اجرای ماده (۲) قانون، نظر بزرگ­ترین تشکل به لحاظ تعداد اعضا، سهم بازار و رشته فعالیت مورد نظر بررسی و تشکل مذکور در صورت لزوم به جلسات تصمیم­گیری دعوت می­شود.

ماده ۴- کارگروه مکلف است با اعلام مشخصات تشکل­های متقاضی برای قرار گرفتن در فهرست تشکل­های اقتصادی ملی، دلایل رد یا پذیرش درخواست­های دریافت­شده برای ثبت در فهرست فوق را از طریق درگاه (پورتال) رسمی اتاق­ها، اطلاع­رسانی کند.

ماده ۵- تشکل‌های اقتصادی موازی بر اساس شاخص‌های زیر شناسایی و اقدامات لازم برای ادغام، یکپارچه‌سازی، انسجام و شبکه­سازی آنها پس از دارا بودن هر دو شرط زیر توسط اتاق‌ها
صورت می‌گیرد:

۱- دارا بودن یک شناسه (کد) فعالیت مشترک سه رقمی در طبقه‌بندی مشاغل، موضوع سامانه بین‌المللی طبقه‌بندی استاندارد صنایع (ISIC) یا طبقه‌بندی بین‌المللی معادل آن مانند طبقه‌بندی محوری محصولات (CPC) یا شناسه بین­المللی کالا (HS).

  ۲- مشترک بودن شرح وظایف، اهداف، مأموریت­ها و زمینه­های فعالیت تشکل با تشکل اقتصادی موجود.

ماده ۶- در زمان اعلام فهرست ملی تشکل‌های اقتصادی، در صورتی که برای یک فعالیت اقتصادی چند تشکل موازی وجود داشته باشد، مراتب توسط کارگروه به تشکل‌های مذکور و مراجع قانونی ثبت آنها اعلام می‌شود تا اقدامات لازم برای ادغام، یکپارچه‌سازی و شبکه سازی آنها ظرف دو ماه
صورت پذیرد.

تبصره - پس از ادغام، یکپارچه‌سازی و شبکه­سازی تشکل‌های اقتصادی، کلیه فرآیندهای اجرایی و تغییرات لازم ظرف سه ماه با همکاری دستگاه­های ذی­ربط طبق قوانین و مقررات صورت می‌گیرد.

ماده ۷- فهرست ملی تشکل‌هاي اقتصادي باید ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه در درگاه (پورتال) رسمی اتاق‌ها بارگذاری و تغییرات آن به صورت برخط اطلاع­رسانی شود.

ماده ۸- آن دسته از فعالیت‌های اقتصادی که برای آنها تشکل اقتصادی فعال وجود ندارد، توسط کارگروه شناسایی و در درگاه (پورتال) رسمی اتاق‌ها اطلاع­رسانی می‌شود.

ماده ۹- به منظور جلوگیری از فعاليت موازي تشكل‌ها در فعاليت‌هاي صادرات غيرنفتي، کلیه دستگاه‌های ذی‌ربط موضوع، مکلف به همكاري با اتاق‌ها در جهت ايجاد انسجام و هماهنگي و تقسیم کار و اجرای مصوبات کارگروه در این زمینه هستند.

ماده ۱۰- اساسنامه پیشنهادی تشکل‌هاي اقتصادي موضوع این آیین‌نامه در حوزه‌های مختلف به صورت نمونه توسط کارگروه ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه تهیه و به فعالان اقتصادي، مرجع ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری و سایر مراجع قانونی اعلام می‌شود.

تبصره - اساسنامه کلیه تشکل‌هاي اقتصادي در بخش شرایط عضویت باید به‌گونه‌اي باشد که مانع عضویت فعالان اقتصادي مربوط در حوزه فعالیت تشکل نباشد و عضویت کلیه فعالان تسهیل شود. مؤسسان و مدیران تشکل‌هاي اقتصادي نباید مانع عضویت داوطلبان جدید واجد شرایط و استفاده آنها از منافع حضور در این تشکل‌ها شوند. در صورت عدم رعایت این موضوع، مراتب توسط کارگروه مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

ماده ۱۱- در اجرای مواد (۲) و (۳) قانون، دستگاه‌های اجرایی هنگام بررسی، تدوین یا اصلاح مقررات، بخشنامه‌ها و رویه‌هاي اجرایی، نظر تشکل‌هاي اقتصادي مندرج در فهرست ملی تشکل­های اقتصادی را اخذ می­کنند.

ماده ۱۲- با هدف ساماندهی و زمینه­سازی برای ادغام، شبکه­سازی، یکپارچه­سازی، انسجام و به اشتراک­گذاری اطلاعات مرتبط با تشکل‌هاي اقتصادي، سامانه الکترونیکی تشکل‌هاي اقتصادي توسط اتاق‌ها با همکاري کلیه دستگاه‌های ذی­ربط راه‌اندازي می­شود. تشکل‌هاي اقتصادي مندرج در فهرست ملی تشکل‌هاي اقتصادي اقداماتی نظیر برنامه‌هاي آموزشی، خدمات قابل ارائه، گزارش‌ها و تحقیقات، مدیریت اعضا، اطلاع­رسانی و فرآیند ارتباط با سایر تشکل‌ها را از طریق این سامانه در اختیار عموم قرار می‌دهند.

ماده ۱۳- دستورالعمل دسته‌بندی و رتبه‌بندی تشکل‌های اقتصادی موضوع این آیین‌نامه ظرف یک­سال توسط کارگروه تدوین و به مورد اجرا گذاشته می‌شود.

ماده ۱۴- سازوکار نحوه رسیدگی به اعتراضات و شکایات درخصوص تصمیمات کارگروه، در چهارچوب این آیین­نامه ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این آیین­نامه، توسط کارگروه تدوین و ابلاغ خواهد شد. 

ماده ۱۵- گزارش اقدامات و عملکرد مربوط به این آیین‌نامه در پایان هر سال توسط کارگروه به وزارت امور اقتصادی و دارایی ارایه می‌شود.


 


 

  • گروه خبری : اخبار صفحات استان,سمنان,1-2-اخبار استاني,گروه آرشیو تمام اخبار استان
  • کد خبر : 14282
کلمات کلیدی
تنظیمات قالب