جمعه 28 آذر 1404

به وقت همدردی با صنایع/ مادامی که برق دستگاه دولتی راس ساعت ۱۱ قطع می‌شود

تاریخچه شکل گیری سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران

مروری بر روند توسعه صنعتی نشان می‌دهد که بیش از پنج دهه از نظام برنامه‌ریزی توسعه در ایران می‌گذرد.

با بررسی اولین برنامه توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی که در سال ۱۳۲۷ (برنامه هفت ساله) تدوین شده است، می‌توان دریافت که محورهای اساسی برنامه توجه به زیرساخت‌های مورد نیاز توسعه در کشور بوده است.

در این برنامه که از سال ۱۳۲۷ تا ۱۳۳۳ ادامه داشته است، برنامه مشخص و روشنی در مورد صنعت دیده نمی‌شود. در آن زمان برای این‌که صنعت در اولویت باشد، بسترهای لازم فراهم نشده بود. در آن برنامه، اجرای چند طرح بزرگ دولتی با مشارکت خارجی نیز مورد تأکید قرار گرفته بود. چهره اقتصادی جامعه نیز اقتصاد کشاورزی بود و بخش زیادی از جمعیت در روستاها زندگی می‌کردند. در برنامه هفت ساله دوم که از سال ۱۳۳۴ تا ۱۳۴۰ طول کشید، استراتژی توسعه صنعتی مغفول مانده بود، زیرا مواردی که در برنامه هفت ساله اول ارائه شده بود، به دلیل عدم تجربه، کمبود امکانات، فقدان نظام برنامه‌ریزی و حتی فقدان نظام ساماندهی، هدایت و نظارت دچار مشکلات اجرایی شده بود؛ لذا بین عملکرد و برنامه مغایرت‌های اساسی وجود داشت. بعد از برنامه دوم، نظام برنامه‌ریزی کشور به نظام برنامه‌ریزی پنج ساله که از سال ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۵ ادامه داشت، تبدیل شد.

در آن زمان، راهبردها و سیاست‌های توسعه صنعتی مشخص شد. دولت با ایجاد برخی از زیرساخت‌های توسعه‌ای، به این نتیجه رسید که باید بخش صنعت تقویت شود. عمده کاری را که برنامه‌ریزان انجام دادند، این بود که به‌واسطه درآمدهای نفتی، سرمایه‌گذاری‌های دولتی به شدت رشد یافت. در این برنامه بود که «سازمان نواحی صنعتی» به منظور برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های مربوط به نواحی صنعتی در مرداد سال ۱۳۴۳ ایجاد شد.

 

 

در برنامه‌های چهارم و پنجم، جهش نسبتاً مناسبی در سرمایه‌گذاری و ایجاد واحدهای صنعتی شکل می‌گیرد. در سال ۱۳۴۷ (برنامه چهارم)، «سازمان صنایع کوچک و نواحی صنعتی ایران» با هدف توسعه صنایع کوچک و بهبود وضع آن و کمک به سرمایه‌گذاران تشکیل شد. در دهه‌های ۴۰ و ۵۰، کوشش‌های زیادی برای ایجاد شهرک‌ها و نواحی صنعتی به‌عمل آمد که از آن‌ جمله می‌توان شهر صنعتی مشهد (طوس)، اصفهان، همدان و اهواز را نام برد، ولی در نهایت چهار شهرک صنعتی البرز، باختران، کاوه و رشت به ترتیب در سال‌های ۱۳۴۷، ۱۳۵۰، ۱۳۵۲ و ۱۳۵۳ پیش از سایر نواحی و شهرک‌های یاد شده به ثمر رسید.

به‌طور کلی، در طول دوران پیش از انقلاب صرفاً با ایجاد چند ناحیه صنعتی که از اهداف اصلی فاصله زیادی داشت به این امر پرداخته شد، ولی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، احداث نواحی صنعتی به‌صورت فزاینده‌ای رشد یافت و دولت با تخصیص اعتبارات قابل توجهی برای شروع کار، در پیشبرد این مهم همت کرد. در دوران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، تحولات جدیدی در نظام سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و اجرایی توسعه بخش صنعت و معدن به‌وجود آمد. با تصویب قانون حفاظت از توسعه صنایع، بسیاری از صنایع، ملی اعلام شد و مدیریت بخش صنعت به سه وزارتخانه صنایع سنگین، معادن و فلزات و صنایع سپرده شد. سازمان صنایع ملی شکل گرفت و برخی از واحدهای صنعتی، تحت پوشش بنیادها و نهادها قرار گرفت.

وقوع جنگ تحمیلی، فرصت برنامه‌ریزی جامع و میان مدت را برای کشور از دست داد. در سال ۱۳۶۲ پس از ایجاد تغییرات در نظام صنعتی کشور، «سازمان صنایع کوچک و نواحی صنعتی ایران» با تمامی وظایف در وزارت صنایع ادغام شد و به منظور ایجاد هماهنگی و استفاده مطلوب از امکانات شهرک‌های صنعتی و ایجاد هرچه بیشتر امکانات زیربنایی و ارائه خدمات ضروری برای متقاضیان ایجاد واحدهای صنعتی، قانون «شرکت شهرک‌های صنعتی ایران» به تصویب رسید. نزدیک به دو دهه «شرکت شهرک‌های صنعتی» نسبت به ایجاد بیش از ۴۰۰ شهرک صنعتی اقدام نمود و در ابتدای برنامه سوم، پس از ادغام وزارتخانه‌های صنایع و معادن سابق، «سازمان صنایع کوچک» تشکیل شد، ولی در سال ۱۳۸۴، وظایف اجرایی آن به شرکت شهرک‌های صنعتی ایران سپرده شده و عملاً «سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران» از شهریور ۱۳۸۴ فعالیت خود را آغاز کرد و در نهایت بر اساس مصوبه شماره ۸۷۷/۴۶۹ مورخ ۱۷/۱/۱۳۹۰ مجلس شورای اسلامی، «سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران» به‌عنوان «سازمان توسعه‌ای» تعیین شد.

 

تاریخچه شکل گیری شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان

 

در اجرای مفاد قانون تاسیس شرکت شهرک های صنعتی ایران در سال 1364 شرکت شهرک های صنعتی استان سمنان به عنوان یک شرکت سهامی خاص تاسیس و فعالیت خود را آغاز نمود. این شرکت در حال حاضر تابع سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران می باشد و وظایف عمده آن عبارتند از:

*ایجاد، تکمیل و توسعه زیر ساخت های فیزیکی مورد نیاز برای استقرار واحدها در شهرک ها و نواحی صنعتی استان.

*ایجاد هماهنگی در احداث، اجرا و اداره امور شهرک‌های صنعتی و نظارت بر آن‌ها به‌منظور استفاده مطلوب از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده.

*ساماندهی و پشتیبانی از توسعه کارآفرینی، تأمین منابع مالی، توسعه فنآوری، بهبود روش‌های تولید، کاهش ضایعات، ارتقاء بهره‌وری و کیفیت و رعایت ضوابط زیست‌محیطی در صنایع کوچک به‌منظور رقابت‌پذیر کردن آن‌ها.

*ساماندهی و پشتیبانی از ایجاد پیوند مناسب بین صنایع کوچک، متوسط و بزرگ، توسعه شبکه‌ها، خوشه‌های صنعتی و توسعه مراکز اطلاع‌رسانی و تجارت الکترونیک برای آن‌ها

*حمایت و پشتیبانی از تحقیقات کاربردی، توسعه‌ای و ارتقاء سطح فنآوری در واحدهای کوچک صنعتی.

*حمایت و پشتیبانی از انجام آموزش‌های تخصصی و برنامه‌های مربوط به ارتقاء مهارت کارکنان و داوطلبان ایجاد و توسعه صنایع کوچک

اکنون شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان دارای ۱۳ شهرک صنعتی، 11 ناحیه صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی مصوب در گروه اول شرکت های تابعه سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران قرار دارد.

  • 1401/04/09 - 09:52
  • - تعداد بازدید: 1513
  • - تعداد بازدیدکننده: 1511
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
  • /ZdEb

به وقت همدردی با صنایع/ مادامی که برق دستگاه دولتی راس ساعت ۱۱ قطع می‌شود

وقتی در وسط روز طبق اطلاع برق یک موسسه دولتی قطع می‌شود و مدیر مربوطه می‌گوید برای اینکه خودمان هم با صنایع همدردی کنیم به برق اظطراری پناه میبریم!

به گزارش روابط عمومی شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان، مدت‌ها بود علی‌رغم رصد کردن برنامه‌های خبری در جای جای استان توفیق حضور در این‌گونه مراسم را نداشتم. اگرچه پبشنهاداتی را مبنی بر پذیرش نمایندگی برخی رسانه‌ها را داشتم اما ترجیح دادم که مدتی از فضای رسانه دور باشم برغم این تعدادی از دوستان محبت کرده ونوشته‌هایم را نشر می‌دهند امروز توفیق رفیق شد و به دعوت همکاران روابط عمومی شرکت شهرک‌های صنعتی استان در مراسم پرسش و پاسخ خبرنگاران با مدیران بخش صنعت حضور یافتم، کلیات پرسش‌ها وپاسخ‌ها چندان توفیری با گذشته نداشت اما وقتی نوع سوال‌های برخی همکاران که معطوف مشکلات عمومی بود مورد نقد یکی از خبرنگاران قرار گرفت و رییس اتاق بازرگانی هم تاکید کرد تا سوالات محلی و استانی مطرح شوند در این فکر بودم که کدامین مشکل و موضوع استانی می‌تواند فارق از مشکلات ملی باشد در همین حین مجری محترم مراسم اعلام محدودیت زمان کرده و گفت بر اساس اعلام مدیر شرکت شهرک‌ها برق مجموعه تا دقایقی دیگر قطع شده وناچارند به برق اظطراری روی اورند! اینجا بود که خاطره ای به ذهنم آمد. در سال‌های اولیه کار روزنامه نگاری‌ام که حوالی سال هفتاد بود دوستی نقل کرد که روزی یکی از نشریات خبر نگار جوانی را برای پوشش خبری یک سخنرانی اعزام کرد چند ساعت گذشت و خبرنگار جوان دست خالی برگشت وقتی مسولش از او سوال کرد که چه شد و چرا خبری تنظیم نکردی این خبرنگار مبتدی گفت خبری نشد پرسیدند چرا!؟ گفت سخنران را کشتند!! اینجا بود که به جوانک خبرنگار تفهیم شد آنچه او ان را خبر نمی‌داند خودش اول واخر خبر بوده است! حالا حکایت امروز خبرنگاران سمنانی در پوشش خبر متولیان صنعت شده وقتی در وسط روز طبق اطلاع برق یک موسسه دولتی قطع می‌شود و مدیر مربوطه می‌گوید برای اینکه خودمان هم با صنایع همدردی کنیم به برق اظطراری پناه می‌بریم! البته چاره‌ای هم نیست با توجه به اوضاع کنونی برق برخی از صنایع وکارخانجات لاجرم قطع می‌شود اما اینکه کسی بپرسد ضرر وزیان ناشی از قطع برق که به صنعت وتولید وارد می‌شود چه رقمی است وچه کسی مسول است نه کسی پرسید ونه کسی پاسخی داد ! اینجاست که باز به این موضوع می اندیشم مگر میتوان مشکلی در حوزه صنعت وتولید پیدا کرد و آن ‌ را به مسایل کلان کشور ربط نداد! علی ایحال باید بپذیریم که حال تولید و صنعت هم مثل سایر بخش‌ها خوب نیست و صد البته نمی‌توان مدیران محلی را بابت این بد حالی مواخذه کرد و هزار البته آنان‌ ‌که باید بدانند نیک می‌دانند ریشه مشکلات کجاست اما اینکه چرا اراده‌ای متقن برای حل اساسی مشکلات وجود ندارد موضوعی است که می‌تواند منشا و ماخذ اهالی رسانه در مطالباتشان باشد. این روزها اهالی رسانه فارق از تعلق خاطرشان به هر باند وجناح مسولیتی خطیر بر عهده دارند البته اگر عزم واراده وانگیزه‌ای برای طرح مطالباتشان وجود داشته باشد امروز اکثر خبر نگاران شهرم را در حالتی نیمه منفعل دیدم ! یادداشت از جواد میرحاج
  • گروه خبری : اخبار صفحات استان,سمنان,1-2-اخبار استاني,گروه آرشیو تمام اخبار استان
  • کد خبر : 18253
کلمات کلیدی
تنظیمات قالب