یکشنبه 30 آذر 1404

بهره‌مندی سرمایه‌گذاران از امتیاز گمرکی در منطقه اقتصادی سمنان

تاریخچه شکل گیری سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران

مروری بر روند توسعه صنعتی نشان می‌دهد که بیش از پنج دهه از نظام برنامه‌ریزی توسعه در ایران می‌گذرد.

با بررسی اولین برنامه توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی که در سال ۱۳۲۷ (برنامه هفت ساله) تدوین شده است، می‌توان دریافت که محورهای اساسی برنامه توجه به زیرساخت‌های مورد نیاز توسعه در کشور بوده است.

در این برنامه که از سال ۱۳۲۷ تا ۱۳۳۳ ادامه داشته است، برنامه مشخص و روشنی در مورد صنعت دیده نمی‌شود. در آن زمان برای این‌که صنعت در اولویت باشد، بسترهای لازم فراهم نشده بود. در آن برنامه، اجرای چند طرح بزرگ دولتی با مشارکت خارجی نیز مورد تأکید قرار گرفته بود. چهره اقتصادی جامعه نیز اقتصاد کشاورزی بود و بخش زیادی از جمعیت در روستاها زندگی می‌کردند. در برنامه هفت ساله دوم که از سال ۱۳۳۴ تا ۱۳۴۰ طول کشید، استراتژی توسعه صنعتی مغفول مانده بود، زیرا مواردی که در برنامه هفت ساله اول ارائه شده بود، به دلیل عدم تجربه، کمبود امکانات، فقدان نظام برنامه‌ریزی و حتی فقدان نظام ساماندهی، هدایت و نظارت دچار مشکلات اجرایی شده بود؛ لذا بین عملکرد و برنامه مغایرت‌های اساسی وجود داشت. بعد از برنامه دوم، نظام برنامه‌ریزی کشور به نظام برنامه‌ریزی پنج ساله که از سال ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۵ ادامه داشت، تبدیل شد.

در آن زمان، راهبردها و سیاست‌های توسعه صنعتی مشخص شد. دولت با ایجاد برخی از زیرساخت‌های توسعه‌ای، به این نتیجه رسید که باید بخش صنعت تقویت شود. عمده کاری را که برنامه‌ریزان انجام دادند، این بود که به‌واسطه درآمدهای نفتی، سرمایه‌گذاری‌های دولتی به شدت رشد یافت. در این برنامه بود که «سازمان نواحی صنعتی» به منظور برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های مربوط به نواحی صنعتی در مرداد سال ۱۳۴۳ ایجاد شد.

 

 

در برنامه‌های چهارم و پنجم، جهش نسبتاً مناسبی در سرمایه‌گذاری و ایجاد واحدهای صنعتی شکل می‌گیرد. در سال ۱۳۴۷ (برنامه چهارم)، «سازمان صنایع کوچک و نواحی صنعتی ایران» با هدف توسعه صنایع کوچک و بهبود وضع آن و کمک به سرمایه‌گذاران تشکیل شد. در دهه‌های ۴۰ و ۵۰، کوشش‌های زیادی برای ایجاد شهرک‌ها و نواحی صنعتی به‌عمل آمد که از آن‌ جمله می‌توان شهر صنعتی مشهد (طوس)، اصفهان، همدان و اهواز را نام برد، ولی در نهایت چهار شهرک صنعتی البرز، باختران، کاوه و رشت به ترتیب در سال‌های ۱۳۴۷، ۱۳۵۰، ۱۳۵۲ و ۱۳۵۳ پیش از سایر نواحی و شهرک‌های یاد شده به ثمر رسید.

به‌طور کلی، در طول دوران پیش از انقلاب صرفاً با ایجاد چند ناحیه صنعتی که از اهداف اصلی فاصله زیادی داشت به این امر پرداخته شد، ولی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، احداث نواحی صنعتی به‌صورت فزاینده‌ای رشد یافت و دولت با تخصیص اعتبارات قابل توجهی برای شروع کار، در پیشبرد این مهم همت کرد. در دوران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، تحولات جدیدی در نظام سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و اجرایی توسعه بخش صنعت و معدن به‌وجود آمد. با تصویب قانون حفاظت از توسعه صنایع، بسیاری از صنایع، ملی اعلام شد و مدیریت بخش صنعت به سه وزارتخانه صنایع سنگین، معادن و فلزات و صنایع سپرده شد. سازمان صنایع ملی شکل گرفت و برخی از واحدهای صنعتی، تحت پوشش بنیادها و نهادها قرار گرفت.

وقوع جنگ تحمیلی، فرصت برنامه‌ریزی جامع و میان مدت را برای کشور از دست داد. در سال ۱۳۶۲ پس از ایجاد تغییرات در نظام صنعتی کشور، «سازمان صنایع کوچک و نواحی صنعتی ایران» با تمامی وظایف در وزارت صنایع ادغام شد و به منظور ایجاد هماهنگی و استفاده مطلوب از امکانات شهرک‌های صنعتی و ایجاد هرچه بیشتر امکانات زیربنایی و ارائه خدمات ضروری برای متقاضیان ایجاد واحدهای صنعتی، قانون «شرکت شهرک‌های صنعتی ایران» به تصویب رسید. نزدیک به دو دهه «شرکت شهرک‌های صنعتی» نسبت به ایجاد بیش از ۴۰۰ شهرک صنعتی اقدام نمود و در ابتدای برنامه سوم، پس از ادغام وزارتخانه‌های صنایع و معادن سابق، «سازمان صنایع کوچک» تشکیل شد، ولی در سال ۱۳۸۴، وظایف اجرایی آن به شرکت شهرک‌های صنعتی ایران سپرده شده و عملاً «سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران» از شهریور ۱۳۸۴ فعالیت خود را آغاز کرد و در نهایت بر اساس مصوبه شماره ۸۷۷/۴۶۹ مورخ ۱۷/۱/۱۳۹۰ مجلس شورای اسلامی، «سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران» به‌عنوان «سازمان توسعه‌ای» تعیین شد.

 

تاریخچه شکل گیری شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان

 

در اجرای مفاد قانون تاسیس شرکت شهرک های صنعتی ایران در سال 1364 شرکت شهرک های صنعتی استان سمنان به عنوان یک شرکت سهامی خاص تاسیس و فعالیت خود را آغاز نمود. این شرکت در حال حاضر تابع سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران می باشد و وظایف عمده آن عبارتند از:

*ایجاد، تکمیل و توسعه زیر ساخت های فیزیکی مورد نیاز برای استقرار واحدها در شهرک ها و نواحی صنعتی استان.

*ایجاد هماهنگی در احداث، اجرا و اداره امور شهرک‌های صنعتی و نظارت بر آن‌ها به‌منظور استفاده مطلوب از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده.

*ساماندهی و پشتیبانی از توسعه کارآفرینی، تأمین منابع مالی، توسعه فنآوری، بهبود روش‌های تولید، کاهش ضایعات، ارتقاء بهره‌وری و کیفیت و رعایت ضوابط زیست‌محیطی در صنایع کوچک به‌منظور رقابت‌پذیر کردن آن‌ها.

*ساماندهی و پشتیبانی از ایجاد پیوند مناسب بین صنایع کوچک، متوسط و بزرگ، توسعه شبکه‌ها، خوشه‌های صنعتی و توسعه مراکز اطلاع‌رسانی و تجارت الکترونیک برای آن‌ها

*حمایت و پشتیبانی از تحقیقات کاربردی، توسعه‌ای و ارتقاء سطح فنآوری در واحدهای کوچک صنعتی.

*حمایت و پشتیبانی از انجام آموزش‌های تخصصی و برنامه‌های مربوط به ارتقاء مهارت کارکنان و داوطلبان ایجاد و توسعه صنایع کوچک

اکنون شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان دارای ۱۳ شهرک صنعتی، 11 ناحیه صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی مصوب در گروه اول شرکت های تابعه سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران قرار دارد.

  • 1400/02/26 - 08:20
  • - تعداد بازدید: 982
  • - تعداد بازدیدکننده: 981
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
  • /Z7za

بهره‌مندی سرمایه‌گذاران از امتیاز گمرکی در منطقه اقتصادی سمنان

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان گفت: به دنبال ایجاد شرایط مناسب و بهره‌مندی متقاضیان سرمایه‌گذاری از خدمات و امتیازات گمرکی در منطقه ویژه اقتصادی سمنان هستیم.

به گزارش روابط عمومي شركت شهرك هاي صنعتي استان سمنان، حسن آل‌بویه عصر امروز در نشستی با کارشناسان سازمان گمرک ایران که با حضور مهدی سلامتی، مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان و علی سعدالدین، مدیرکل گمرک استان سمنان به‌منظور بررسی استقرار گمرک و اخذ کد گمرکی منطقه ویژه اقتصادی سمنان برگزار شد، به آخرین وضع منطقه اقتصادی سمنان اشاره کرد.

وی تصریح کرد: اقدامات موردنیاز برای استقرار گمرک و اخذ کد گمرکی به‌منظور راه‌اندازی واحدهای صنعتی در منطقه ویژه اقتصادی سمنان انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان بیان کرد: مناطق ویژه اقتصادی با توجه به شرایط خاص و ممتازی که در ابعاد مختلف برای آن پیش‌بینی شده و برخی مشوق‌ها و تسهیل‌گری‌های ویژه سرمایه‌گذاری و همچنین هزینه‌های گمرکی برای هر سرمایه‌گذار یک فرصت مغتنم محسوب می‌شود.

آل‌بویه تأکید کرد: به دنبال ایجاد شرایط مناسب و بهره‌مندی متقاضیان سرمایه‌گذاری از خدمات و امتیازات گمرکی در منطقه ویژه اقتصادی سمنان هستیم.

وی اضافه کرد: طی ماه‌های اخیر چند سرمایه‌گذار با تولیدات شاخص متقاضی سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی سمنان بودند و امیدواریم در کوتاه‌مدت مسائل مربوط به گمرک با مساعدت سازمان گمرک کشور رفع شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان عنوان کرد: با توجه به نقش و جایگاه این مناطق و تأکید استاندار سمنان و نماینده مردم شهرستان‌های سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی موضوع به‌طور مستمر مورد پیگیری قرار گرفت که منجر به حضور تیم کارشناسی سازمان گمرک ایران شد.

لزوم تکمیل زیرساخت‌های منطقه ویژه اقتصادی سمنان

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان نیز در این نشست گفت: ارائه نظرات دو طرف در راستای پیشبرد اهداف، تسریع امور و جلوگیری از موازی‌کاری به‌منظور هدررفت منابع انجام می‌شود تا شاهد اتخاذ مناسب‌ترین تصمیمات و تدابیر باشیم.

مهدی سلامتی افزود: ابتدا به دنبال تکمیل زیرساخت‌های منطقه ویژه اقتصادی سمنان هستیم تا از بلاتکلیفی سرمایه‌گذاران و تبعات ناشی از آن جلوگیری شود.

وی تصریح کرد: موارد فنی که در کوتاه‌مدت و یا بلندمدت در منطقه ویژه اقتصادی سمنان باید مورد اجرا قرار گیرد، توسط سازمان گمرک ایران اعلام شود.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان تأکید کرد: امیدواریم با انجام اقدامات لازم منطقه ویژه اقتصادی سمنان در آینده نزدیک به بهره‌برداری برسد و متقاضیان با اطمینان خاطر در این منطقه اقدام به سرمایه‌گذاری کنند.

مدیرکل گمرک استان سمنان نیز در این نشست ضمن تأکید بر افزایش همکاری با شرکت شهرک‌های صنعتی برای استقرار گمرک در منطقه ویژه اقتصادی، از پیگیری و انجام مکاتبات لازم با سازمان مربوط در این خصوص خبر داد.

علی سعدالدین افزود: در احداث انبار و درب‌های ریلی آن، اجرای روشنایی محوطه و نصب دوربین‌ها، آتش‌نشانی و ... موارد فنی موردتوجه قرار گیرد و رعایت شود.

وی خاطرنشان کرد: رویکرد صادرات‌محور بودن منطقه ویژه اقتصادی و استقرار واحدهای صنعتی در آن سبب توسعه صادرات و رونق اقتصادی استان سمنان می‌شود.

  • گروه خبری : اخبار صفحات استان,سمنان,1-2-اخبار استاني,گروه آرشیو تمام اخبار استان
  • کد خبر : 14086
کلمات کلیدی
تنظیمات قالب