یکشنبه 30 آذر 1404

تاریخچه

تاریخچه شکل گیری سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران

مروری بر روند توسعه صنعتی نشان می‌دهد که بیش از پنج دهه از نظام برنامه‌ریزی توسعه در ایران می‌گذرد.

با بررسی اولین برنامه توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی که در سال ۱۳۲۷ (برنامه هفت ساله) تدوین شده است، می‌توان دریافت که محورهای اساسی برنامه توجه به زیرساخت‌های مورد نیاز توسعه در کشور بوده است.

در این برنامه که از سال ۱۳۲۷ تا ۱۳۳۳ ادامه داشته است، برنامه مشخص و روشنی در مورد صنعت دیده نمی‌شود. در آن زمان برای این‌که صنعت در اولویت باشد، بسترهای لازم فراهم نشده بود. در آن برنامه، اجرای چند طرح بزرگ دولتی با مشارکت خارجی نیز مورد تأکید قرار گرفته بود. چهره اقتصادی جامعه نیز اقتصاد کشاورزی بود و بخش زیادی از جمعیت در روستاها زندگی می‌کردند. در برنامه هفت ساله دوم که از سال ۱۳۳۴ تا ۱۳۴۰ طول کشید، استراتژی توسعه صنعتی مغفول مانده بود، زیرا مواردی که در برنامه هفت ساله اول ارائه شده بود، به دلیل عدم تجربه، کمبود امکانات، فقدان نظام برنامه‌ریزی و حتی فقدان نظام ساماندهی، هدایت و نظارت دچار مشکلات اجرایی شده بود؛ لذا بین عملکرد و برنامه مغایرت‌های اساسی وجود داشت. بعد از برنامه دوم، نظام برنامه‌ریزی کشور به نظام برنامه‌ریزی پنج ساله که از سال ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۵ ادامه داشت، تبدیل شد.

در آن زمان، راهبردها و سیاست‌های توسعه صنعتی مشخص شد. دولت با ایجاد برخی از زیرساخت‌های توسعه‌ای، به این نتیجه رسید که باید بخش صنعت تقویت شود. عمده کاری را که برنامه‌ریزان انجام دادند، این بود که به‌واسطه درآمدهای نفتی، سرمایه‌گذاری‌های دولتی به شدت رشد یافت. در این برنامه بود که «سازمان نواحی صنعتی» به منظور برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های مربوط به نواحی صنعتی در مرداد سال ۱۳۴۳ ایجاد شد.

 

 

در برنامه‌های چهارم و پنجم، جهش نسبتاً مناسبی در سرمایه‌گذاری و ایجاد واحدهای صنعتی شکل می‌گیرد. در سال ۱۳۴۷ (برنامه چهارم)، «سازمان صنایع کوچک و نواحی صنعتی ایران» با هدف توسعه صنایع کوچک و بهبود وضع آن و کمک به سرمایه‌گذاران تشکیل شد. در دهه‌های ۴۰ و ۵۰، کوشش‌های زیادی برای ایجاد شهرک‌ها و نواحی صنعتی به‌عمل آمد که از آن‌ جمله می‌توان شهر صنعتی مشهد (طوس)، اصفهان، همدان و اهواز را نام برد، ولی در نهایت چهار شهرک صنعتی البرز، باختران، کاوه و رشت به ترتیب در سال‌های ۱۳۴۷، ۱۳۵۰، ۱۳۵۲ و ۱۳۵۳ پیش از سایر نواحی و شهرک‌های یاد شده به ثمر رسید.

به‌طور کلی، در طول دوران پیش از انقلاب صرفاً با ایجاد چند ناحیه صنعتی که از اهداف اصلی فاصله زیادی داشت به این امر پرداخته شد، ولی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، احداث نواحی صنعتی به‌صورت فزاینده‌ای رشد یافت و دولت با تخصیص اعتبارات قابل توجهی برای شروع کار، در پیشبرد این مهم همت کرد. در دوران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، تحولات جدیدی در نظام سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و اجرایی توسعه بخش صنعت و معدن به‌وجود آمد. با تصویب قانون حفاظت از توسعه صنایع، بسیاری از صنایع، ملی اعلام شد و مدیریت بخش صنعت به سه وزارتخانه صنایع سنگین، معادن و فلزات و صنایع سپرده شد. سازمان صنایع ملی شکل گرفت و برخی از واحدهای صنعتی، تحت پوشش بنیادها و نهادها قرار گرفت.

وقوع جنگ تحمیلی، فرصت برنامه‌ریزی جامع و میان مدت را برای کشور از دست داد. در سال ۱۳۶۲ پس از ایجاد تغییرات در نظام صنعتی کشور، «سازمان صنایع کوچک و نواحی صنعتی ایران» با تمامی وظایف در وزارت صنایع ادغام شد و به منظور ایجاد هماهنگی و استفاده مطلوب از امکانات شهرک‌های صنعتی و ایجاد هرچه بیشتر امکانات زیربنایی و ارائه خدمات ضروری برای متقاضیان ایجاد واحدهای صنعتی، قانون «شرکت شهرک‌های صنعتی ایران» به تصویب رسید. نزدیک به دو دهه «شرکت شهرک‌های صنعتی» نسبت به ایجاد بیش از ۴۰۰ شهرک صنعتی اقدام نمود و در ابتدای برنامه سوم، پس از ادغام وزارتخانه‌های صنایع و معادن سابق، «سازمان صنایع کوچک» تشکیل شد، ولی در سال ۱۳۸۴، وظایف اجرایی آن به شرکت شهرک‌های صنعتی ایران سپرده شده و عملاً «سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران» از شهریور ۱۳۸۴ فعالیت خود را آغاز کرد و در نهایت بر اساس مصوبه شماره ۸۷۷/۴۶۹ مورخ ۱۷/۱/۱۳۹۰ مجلس شورای اسلامی، «سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران» به‌عنوان «سازمان توسعه‌ای» تعیین شد.

 

تاریخچه شکل گیری شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان

 

در اجرای مفاد قانون تاسیس شرکت شهرک های صنعتی ایران در سال 1364 شرکت شهرک های صنعتی استان سمنان به عنوان یک شرکت سهامی خاص تاسیس و فعالیت خود را آغاز نمود. این شرکت در حال حاضر تابع سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران می باشد و وظایف عمده آن عبارتند از:

*ایجاد، تکمیل و توسعه زیر ساخت های فیزیکی مورد نیاز برای استقرار واحدها در شهرک ها و نواحی صنعتی استان.

*ایجاد هماهنگی در احداث، اجرا و اداره امور شهرک‌های صنعتی و نظارت بر آن‌ها به‌منظور استفاده مطلوب از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده.

*ساماندهی و پشتیبانی از توسعه کارآفرینی، تأمین منابع مالی، توسعه فنآوری، بهبود روش‌های تولید، کاهش ضایعات، ارتقاء بهره‌وری و کیفیت و رعایت ضوابط زیست‌محیطی در صنایع کوچک به‌منظور رقابت‌پذیر کردن آن‌ها.

*ساماندهی و پشتیبانی از ایجاد پیوند مناسب بین صنایع کوچک، متوسط و بزرگ، توسعه شبکه‌ها، خوشه‌های صنعتی و توسعه مراکز اطلاع‌رسانی و تجارت الکترونیک برای آن‌ها

*حمایت و پشتیبانی از تحقیقات کاربردی، توسعه‌ای و ارتقاء سطح فنآوری در واحدهای کوچک صنعتی.

*حمایت و پشتیبانی از انجام آموزش‌های تخصصی و برنامه‌های مربوط به ارتقاء مهارت کارکنان و داوطلبان ایجاد و توسعه صنایع کوچک

اکنون شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان دارای ۱۳ شهرک صنعتی، 11 ناحیه صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی مصوب در گروه اول شرکت های تابعه سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران قرار دارد.

لیست اخبار صفحه :141
هر آنچه در مورد HSE باید بدانیم
هر آنچه در مورد HSE باید بدانیم

هر آنچه در مورد HSE باید بدانیم

HSE متولی و عهده دار کلیه مسائل مربوط به بهداشت کار، صنعتی و محیط، ایمینی و محیط زیست که از حرف اول کلمات Health به معنی بهداشت و Safety به معنی ایمنی و همچنین Environment به معنی محیط زیست تشکیل شده است.

ظرفیت های پنهان گردشگری صنعتی استان سمنان
ظرفیت های پنهان گردشگری صنعتی استان سمنان

ظرفیت های پنهان گردشگری صنعتی استان سمنان

گردشگری صنعتی با قدمتی طولانی واژه ای غریب در ایران است و ظرفیت های ویژه شهرك هاي صنعتي استان سمنان به عنوان يكي از قطب هاي صنعت کشور به تنهایی می تواند صنعت گردشگری در استان سمنان را متحول کند.

مجمع بودجه اصلاحي سال جاري وپيشنهادي سال آينده شركت شهرك هاي صنعتي استان سمنان برگزارشد
مجمع بودجه اصلاحي سال جاري وپيشنهادي سال آينده شركت شهرك هاي صنعتي استان سمنان برگزارشد

مجمع بودجه اصلاحي سال جاري وپيشنهادي سال آينده شركت شهرك هاي صنعتي استان سمنان برگزارشد

مجمع بودجه اصلاحي وپيشنهادي شركت شهرك هاي صنعتي استان سمنان به رياست مديريت عامل و با حضور معاونتهاي سازمان واعضاي هيئت مديره شركت شهركهاي صنعتي استان سمنان ومديران سازمان صنايع كوچك و شركت شهركهاي صنعتي ايران برگزارشد.

معاون اقتصادی استانداری سمنان خبرداد:  همراهی حداکثری دستگاه‌های اجرایی با واحدهای توليدي استان سمنان
معاون اقتصادی استانداری سمنان خبرداد: همراهی حداکثری دستگاه‌های اجرایی با واحدهای توليدي استان سمنان

معاون اقتصادی استانداری سمنان خبرداد: همراهی حداکثری دستگاه‌های اجرایی با واحدهای توليدي استان سمنان

عسگری با تقدیر از همراهی مسوولان بانکی استان تصریح کرد: علی‌رغم تمامی‌محدودیت‌های‌موجود، در استان در حوزه منابع بانکی شاهد همراهی مطلوب و خوب بانک‌های عامل هستیم ضمن اینکه تمامی درخواست‌های متقاضیان پس از ثبت در سامانه، در کمتر از یک هفته در ستاد تسهیل استان بررسی می‌شود.

پرداخت 90 درصد تسهیلات رونق تولید استان سمنان
پرداخت 90 درصد تسهیلات رونق تولید استان سمنان

پرداخت 90 درصد تسهیلات رونق تولید استان سمنان

معاون اقتصادي استاندار سمنان: در سال گذشته از یک‌هزار و 100 میلیارد تومان سهمیه در نظر گرفته شده برای استان سمنان در پرداخت تسهیلات رونق تولید، بالغ‌بر 90 درصد آن پرداخت شده است.

نیاز صنعت و تولید کشور به نقدینگی، ۲.۵ برابر شده است
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در آئین گرامیداشت روز صنعت و معدن سمنان اعلام كرد:

نیاز صنعت و تولید کشور به نقدینگی، ۲.۵ برابر شده است

محسن صالحی‌نیا در آئین گرامیداشت روز صنعت و معدن در سالن همایش‌های اتاق بازرگانی، صنايع، معادن و كشاورزي سمنان اظهار داشت: توسعه واحدهای صنعتی، توجه به نقدینگی و نوسازی ماشین ‌آلات خط تولید یکی از محوری‌ترین رویکردهای بخش صنعت کشور است و پنج هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال از منابع تبصره ۱۸ برای کمک به بخش صنعت درنظر گرفته شده است.

سهم صنعت و معدن از تسهیلات رونق تولید 40 درصد است
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در گرمسار عنوان كرد:

سهم صنعت و معدن از تسهیلات رونق تولید 40 درصد است

محسن صالحی‌نیا در همایش گراميداشت روز صنعت و معدن در سالن جلسات فرمانداری شهرستان گرمسار اظهار داشت: در سال‌های گذشته میزان تسهیلات ارائه شده به بخش صنعت و معدن کشور روند آرمانی نداشته و دست‌کم ۳۰ درصد از مجموع کل تسهیلات به این بخش‌ها اعطاء شده است.

تنظیمات قالب