جمعه 28 آذر 1404

منطقه ویژه اقتصادی سمنان ظرفيتي براي توسعه صادرات و واردات استان

تاریخچه شکل گیری سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران

مروری بر روند توسعه صنعتی نشان می‌دهد که بیش از پنج دهه از نظام برنامه‌ریزی توسعه در ایران می‌گذرد.

با بررسی اولین برنامه توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی که در سال ۱۳۲۷ (برنامه هفت ساله) تدوین شده است، می‌توان دریافت که محورهای اساسی برنامه توجه به زیرساخت‌های مورد نیاز توسعه در کشور بوده است.

در این برنامه که از سال ۱۳۲۷ تا ۱۳۳۳ ادامه داشته است، برنامه مشخص و روشنی در مورد صنعت دیده نمی‌شود. در آن زمان برای این‌که صنعت در اولویت باشد، بسترهای لازم فراهم نشده بود. در آن برنامه، اجرای چند طرح بزرگ دولتی با مشارکت خارجی نیز مورد تأکید قرار گرفته بود. چهره اقتصادی جامعه نیز اقتصاد کشاورزی بود و بخش زیادی از جمعیت در روستاها زندگی می‌کردند. در برنامه هفت ساله دوم که از سال ۱۳۳۴ تا ۱۳۴۰ طول کشید، استراتژی توسعه صنعتی مغفول مانده بود، زیرا مواردی که در برنامه هفت ساله اول ارائه شده بود، به دلیل عدم تجربه، کمبود امکانات، فقدان نظام برنامه‌ریزی و حتی فقدان نظام ساماندهی، هدایت و نظارت دچار مشکلات اجرایی شده بود؛ لذا بین عملکرد و برنامه مغایرت‌های اساسی وجود داشت. بعد از برنامه دوم، نظام برنامه‌ریزی کشور به نظام برنامه‌ریزی پنج ساله که از سال ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۵ ادامه داشت، تبدیل شد.

در آن زمان، راهبردها و سیاست‌های توسعه صنعتی مشخص شد. دولت با ایجاد برخی از زیرساخت‌های توسعه‌ای، به این نتیجه رسید که باید بخش صنعت تقویت شود. عمده کاری را که برنامه‌ریزان انجام دادند، این بود که به‌واسطه درآمدهای نفتی، سرمایه‌گذاری‌های دولتی به شدت رشد یافت. در این برنامه بود که «سازمان نواحی صنعتی» به منظور برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های مربوط به نواحی صنعتی در مرداد سال ۱۳۴۳ ایجاد شد.

 

 

در برنامه‌های چهارم و پنجم، جهش نسبتاً مناسبی در سرمایه‌گذاری و ایجاد واحدهای صنعتی شکل می‌گیرد. در سال ۱۳۴۷ (برنامه چهارم)، «سازمان صنایع کوچک و نواحی صنعتی ایران» با هدف توسعه صنایع کوچک و بهبود وضع آن و کمک به سرمایه‌گذاران تشکیل شد. در دهه‌های ۴۰ و ۵۰، کوشش‌های زیادی برای ایجاد شهرک‌ها و نواحی صنعتی به‌عمل آمد که از آن‌ جمله می‌توان شهر صنعتی مشهد (طوس)، اصفهان، همدان و اهواز را نام برد، ولی در نهایت چهار شهرک صنعتی البرز، باختران، کاوه و رشت به ترتیب در سال‌های ۱۳۴۷، ۱۳۵۰، ۱۳۵۲ و ۱۳۵۳ پیش از سایر نواحی و شهرک‌های یاد شده به ثمر رسید.

به‌طور کلی، در طول دوران پیش از انقلاب صرفاً با ایجاد چند ناحیه صنعتی که از اهداف اصلی فاصله زیادی داشت به این امر پرداخته شد، ولی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، احداث نواحی صنعتی به‌صورت فزاینده‌ای رشد یافت و دولت با تخصیص اعتبارات قابل توجهی برای شروع کار، در پیشبرد این مهم همت کرد. در دوران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، تحولات جدیدی در نظام سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و اجرایی توسعه بخش صنعت و معدن به‌وجود آمد. با تصویب قانون حفاظت از توسعه صنایع، بسیاری از صنایع، ملی اعلام شد و مدیریت بخش صنعت به سه وزارتخانه صنایع سنگین، معادن و فلزات و صنایع سپرده شد. سازمان صنایع ملی شکل گرفت و برخی از واحدهای صنعتی، تحت پوشش بنیادها و نهادها قرار گرفت.

وقوع جنگ تحمیلی، فرصت برنامه‌ریزی جامع و میان مدت را برای کشور از دست داد. در سال ۱۳۶۲ پس از ایجاد تغییرات در نظام صنعتی کشور، «سازمان صنایع کوچک و نواحی صنعتی ایران» با تمامی وظایف در وزارت صنایع ادغام شد و به منظور ایجاد هماهنگی و استفاده مطلوب از امکانات شهرک‌های صنعتی و ایجاد هرچه بیشتر امکانات زیربنایی و ارائه خدمات ضروری برای متقاضیان ایجاد واحدهای صنعتی، قانون «شرکت شهرک‌های صنعتی ایران» به تصویب رسید. نزدیک به دو دهه «شرکت شهرک‌های صنعتی» نسبت به ایجاد بیش از ۴۰۰ شهرک صنعتی اقدام نمود و در ابتدای برنامه سوم، پس از ادغام وزارتخانه‌های صنایع و معادن سابق، «سازمان صنایع کوچک» تشکیل شد، ولی در سال ۱۳۸۴، وظایف اجرایی آن به شرکت شهرک‌های صنعتی ایران سپرده شده و عملاً «سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران» از شهریور ۱۳۸۴ فعالیت خود را آغاز کرد و در نهایت بر اساس مصوبه شماره ۸۷۷/۴۶۹ مورخ ۱۷/۱/۱۳۹۰ مجلس شورای اسلامی، «سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران» به‌عنوان «سازمان توسعه‌ای» تعیین شد.

 

تاریخچه شکل گیری شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان

 

در اجرای مفاد قانون تاسیس شرکت شهرک های صنعتی ایران در سال 1364 شرکت شهرک های صنعتی استان سمنان به عنوان یک شرکت سهامی خاص تاسیس و فعالیت خود را آغاز نمود. این شرکت در حال حاضر تابع سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران می باشد و وظایف عمده آن عبارتند از:

*ایجاد، تکمیل و توسعه زیر ساخت های فیزیکی مورد نیاز برای استقرار واحدها در شهرک ها و نواحی صنعتی استان.

*ایجاد هماهنگی در احداث، اجرا و اداره امور شهرک‌های صنعتی و نظارت بر آن‌ها به‌منظور استفاده مطلوب از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده.

*ساماندهی و پشتیبانی از توسعه کارآفرینی، تأمین منابع مالی، توسعه فنآوری، بهبود روش‌های تولید، کاهش ضایعات، ارتقاء بهره‌وری و کیفیت و رعایت ضوابط زیست‌محیطی در صنایع کوچک به‌منظور رقابت‌پذیر کردن آن‌ها.

*ساماندهی و پشتیبانی از ایجاد پیوند مناسب بین صنایع کوچک، متوسط و بزرگ، توسعه شبکه‌ها، خوشه‌های صنعتی و توسعه مراکز اطلاع‌رسانی و تجارت الکترونیک برای آن‌ها

*حمایت و پشتیبانی از تحقیقات کاربردی، توسعه‌ای و ارتقاء سطح فنآوری در واحدهای کوچک صنعتی.

*حمایت و پشتیبانی از انجام آموزش‌های تخصصی و برنامه‌های مربوط به ارتقاء مهارت کارکنان و داوطلبان ایجاد و توسعه صنایع کوچک

اکنون شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان دارای ۱۳ شهرک صنعتی، 11 ناحیه صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی مصوب در گروه اول شرکت های تابعه سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران قرار دارد.

  • 1401/04/07 - 10:37
  • - تعداد بازدید: 1561
  • - تعداد بازدیدکننده: 1557
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
  • /ZKXb
نماينده مجلس؛

منطقه ویژه اقتصادی سمنان ظرفيتي براي توسعه صادرات و واردات استان

نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اينكه منطقه ویژه اقتصادی سمنان ظرفيتي براي توسعه صادرات و واردات، گفت: یکی از مزیت‌های حوزه انتخابیه سمنان، مهدیشهر و سرخه وجود صنایع و تولید کنندگانی است که محصولاتی را تولید می کنند که این محصولات قدرت رقابت با محصولاتی را دارند که می توانند فرآیند صادراتی را طی کرده و صادرات محور باشند.

به گزارش روابط عمومي شركت شهرك‌هاي صنعتي استان سمنان، عباس گلرو با تاکید بر اینکه این ظرفیت در سمنان وجود دارد تصریح کرد: ما منطقه ویژه اقتصادی سمنان را در سنوات گذشته به عنوان یکی از مصوبات داشتیم و در سفر رئیس جمهور نیز به عنوان یکی از مصوبات مطرح شد.

وی با بیان اینکه یکی از الزامات کار جهت عملیاتی کردن منطقه ویژه اقتصادی اخذ مجوز صادرات و واردات و کد گمرکی در منطقه بود تصریح کرد: با پیگیری هایی که در دو سال اخیر انجام دادیم موفق به اخذ این مجوز شدیم.

وی افزود:منطقه ویژه اقتصادی در مساحتی حدود هزار هکتار زمین در مجاورت شهرک صنعتی قرار دارد که کارهای زیر ساختی آن انجام شده است.

وی افزود: در طول این دو سال در جهت دریافت کد گمرکی باید بر اساس مقررات داخلی گمرک برخی زیرساخت ها را در منطقه ویژه سمنان اماده می کردیم.

گلرو اضافه کرد: یکی از این زیر ساخت ها به عنوان مثال دوربین بود و زیر ساخت هایی در حوزه برق و فیبر نوری و غیره داشتیم که تمامی این زیر ساخت ها توسط شرکت شهرک های صنعتی استان سمنان، اداره کل گمرک و با حمایتهای استاندار فراهم شد و در نهایت مجوز لازم اخذ  وشرایط جدید در حوزه صنعتی ایجاد شد.

وی ادامه داد: هئیت هایی از گمرک جمهوری اسلامی ایران، سفرهایی را به سمنان داشتند و بعد از بازدید از زیرساخت ها و تایید مجوز کد گمرکی طی انجام فرآیندهای اداری اعلام شد که رویه های ترانزیت، صادرات، ورود قطعی و ورود موقت به منطقه ویژه اقتصادی سمنان در واقع اعطا و موافقت خواهد شد.

نماینده مردم در مجلس تصریح کرد: این اتفاق یک تحول مهم و فرصت جدیدیست تا بتوانیم از این منطقه ویژه اقتصادی در توسعه صادرات و واردات استفاده کنیم.

وی ادامه داد: اخیرا نیز مجوز مرز هوایی برای فرودگاه سمنان دریافت شده که یک تحول بسیار مهمی ست به طوری که بعد از دو سال تلاش توانستم از هیئت دولت مجوز مرز هوایی فرودگاه سمنان را دریافت کنیم به این معنا که این فرودگاه هم مجوز واردات و صادرات دارد و این امر نیزبه عنوان مکمل می تواند در کنار منطقه ویژه اقتصادی که کد کمرگی دارد عمل کند.

گلرو ادامه داد: با توجه به اینکه ما در حوزه همسایگی 15 کشور قرار داریم و در حوزه صادرات به این کشورها می توانیم از این ظرفیت نیز استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: بزودی معاون اقتصادی وزیر خارجه به سمنان می اید و بنا داریم فرصت ها را در مساله توسعه صادرات شناسایی کنیم و محصولاتی که ما تولید می کنیم قابلیت صادرات دارند وامیدواریم از این ظرفیت ها و زیرساخت ها به نحو احسن بهره ببریم.

نماینده مردم سمنان در پایان تاکید کرد: مرز هوایی فرودگاه سمنان و کد گمرکی منطقه ویژه اقتصادی دو ظرفیت زیر ساختی موثر در تحول آفرین در حوزه توسعه تجارت و صنعت است.

لازم بذكر است، تاييد صدور كد گمركي منطقه ويژه اقتصادي سمنان در دهه توليد و تجارت اتفاق افتاد.

  • گروه خبری : اخبار صفحات استان,سمنان,1-2-اخبار استاني,گروه آرشیو تمام اخبار استان
  • کد خبر : 18169
کلمات کلیدی
تنظیمات قالب